tisdag 9 juni 2009

Om jag levde för 1000 år sen skulle jag vart nån form av Einstein

En hög ö i Phang Nga, norr om Phuket. Vi stannade här en kväll när vi va ute och åkte båt i några dagar i den här nationalparken. Fanns många sådanna här fascinerande öar eller vad det är, urgröpta av flera hundra års vågor. Undra vad jättekast heter på thailändska, eller det kanske bara va här i norr man trodde på jättar och sånt. Såklart, tänkte dom när dom hitta en stor sten mitt i skogen att det måste varit en jätte som kastat dit den. Jag skulle vart så smart om jag levde på den tiden för jag tror inte på jättar. Jag skulle fattat att de stora blocken hade kommit glidandes med inlandisen och nobelpriset hade varit mitt. Senare förstod ju även folket det och därför bytte dessa jättekast namn till flyttblock som var mer passande. Men visst är bilden fin?

När jag ändå är på g kommer en annan härlig bild från samma kväll fast senare. Vi kom till en ö där vi skulle sova på natten och fiskarna kom in med sina båtar. I vårt rum fanns en ödla och jag fick panik. Tror det var en blandning av solsting, mensrubbning och vanligt tönteri men jag tvingade Hessam att hämta någon som kunde ta bort den hemska varelsen. Det kom tre rädda små thailändare med klubbvapen och såg helt förskräkta ut nät dom såg mig ligga i sängen med tårar i ögonen. Sen började dom as garva ödlan va bara 5 cm lång, dom hade förväntat sig en stor monsterbjässe. Dom skrämde in den i airconditionermaskinen och sa sedan att det betyder tur när man har en ödla i sitt rum. Jag sov ingenting den natten! Hessam som tror på allt som har med vidskeplighet att göra, kände sig dock lyckligt lottad som hade sån tur att ha en ful ödla i sängen, han sov gott.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar