onsdag 24 juni 2009

Att välja eller icke välja en teori


I Giza utanför Kairo januari 2007 efter en nattsbussfärd där jag sparkade Hessam hyffsat hårt i Huvudet.

Kortet är väll inte nått att skryta över men motivet ju fräkare. Trodde inte jag skulle tycka detta va alls intressant att titta på, men va fel jag hade. Det va väldigt tufft. Pyramiderna var hel coola att få se på riktigt. Vi gick in i en pyramid och det var lite panik, trångt och luktade gamla böcker. Vi gick där ett tag och kände oss kulturella till max.Sfinxen var också tuff.Ungefär 4500 år tror man att den är och att den byggdes samtidigt som pyramiderna. Den dåvarande faraoen Chefren ska den tydligen föreställa för Chefren och Sfinxen är tydligen lika.

Anledningen till Sfinxen och dess placering tros då vara att den vaktat vägen till Chefrens pyramid som är den mellersta av de tre stora pyramiderna i bakrunden. Det finns lite olika teorier om varför näsan fattas och det påståss bl.a att Napoleons soldater förstörde näsan på sfinxen genom att skjuta på den. Men andra historiker säger att den förstördes av turkiska soldater och en annan teori är att den förstördes av en präst på 1300-talet som ville förhindra att bönderna offrade till statyn.
Jag tror att den var gammal och trilla av. Det har ju hänt förr att sten trillar ner ibland. Om jag måste tro på nån av de tre teorierna tror jag på turkhistorien.


Han den där Chefren såg ut lite som en fisk. Undra om dom kallade han gammelgäddan nån gång i smyg? Hela sfinxen är fresten gjord av ett enda stort stenblock. Slå det och ni kommer få hamna på min coolapersonerlista.


Måste även lägga upp denna bild på oss när vi posar framför lite pyramider och sånt. Tycker sådana här bilder är så pinsamma och jag ska sluta fråga folk om dom kan ta en bild på oss tillsammans. Dom blir aldrig bra. Jag blir inte illa till mods av mycket, men när någon jag inte känner ska ta en bild på mig med min egna kamera blir jag riktigt generad och kan inte slappna av alls.Man kan inte använda dom till något kul heller för dom ser så fruktansvärt stela ut. Bara för det ska jag göra en kopiös förstoring av denna fåniga bild och hänga över soffan. Vore kul att se folks reaktioner. Det finns en ännu roligare när jag och Hessam står upställda som två nazisoldater framför en pyramid och ler jätte tillgjort. Men det är svårt att låta bli att fråga folk i stundens hetta, man tror alltid att det ska va kul och ha en sån bild av bägge två framför något viktigt eller vackert. Funkar inte riktigt likadant i praktiken. Ännu fånigare är det att turas om att stå framför exakt samma byggnad eller träd eller utsickt och posa. Har allt några sådana bilder med.

En annan rolig grej i Egypten var att de kom fram svennetanter till Hessam och lämnade sina handdukar som dom var klara med för dagen och ville ha tvättade. Hessam ser tydligen ut som en egyptiskarab som sköter handdukarna vid poolen. Stackars mitt världsbarn. Aldrig får han vara turist. Förutom när han är i Sverige, det enda stället folk ser han som utlänning. Lite konnschtigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar