söndag 7 juni 2009

En puckad resa

I mars 2000 och 5, fick jag ett ryck och drog ner till min mycket störda vän Katti som befann sig på lite semester i Kenya från sitt jobb i Uganda.

Vi drog omkring runt om i landet i några veckor och hade det sjukt roligt. Har aldrig älskat ett land på detta sätt samtidigt som jag grät och kysste marken i Sverige när jag kom hem och lovade att aldrig mer lämna mitt hemland. Det hade livit lite för mycket intryck på kort tid för min 19-åriga hjärna.

Några fårvallande ungar ute på stäppen. Vi drog ut på en o-organiserad safari i några dagar och sov i tält. Det var sjukt. Jag va nog coolare på den tiden, för rädd va jag inte. Men lejon strök runt tälten när man låg därinne och hyenorna garvade hela nätterna. En flodhäst på 1 meters avstånd ville döda oss och apor med HIV åt vår mat. Men rädd va jag inte. Aldrig jag hade ju the time of my life.

Vi såg massa massa djur. lejon, elefanter, leopader, giraffer, flodhäst, pumbor ja alla djur som finns där i Afrikas vildmark.Tyvärr var detta innan mitt fotointresse startat men en hel del roliga bilder blev det ändå. Här parar sig lejonen. 3 sekunder tog det sen var det över. Men 50 gånger om dagen. Massaierna vi träffade hade ju tagit efter detta beteende och att kvinnan kunde njuta fanns inte i deras värld. Dom trodde vi skoja med dom. Kyssar fanns heller inte på kartan. Massaierna var speciella men roliga. Vi kunde ju fått stanna och bo i deras bajshyddor om vi ville.

Goa lejonungar. Dom såg ju så snälla ut att man ville go ut och kramas. Men den svarta tjockisen som körde oss runt hejdade oss. Han hade ett gott hjärta.

Efter vi vart i Nairobi alldelles för länge,smutsigt och kriminellt så det susa och på safari och levde fortfarande så drog vi ner med skumpig buss i 10 timmar till Mombasa vid kusten. Här ska jag nån gång bo. Här hade vi det skönt den sista veckan. Fast konstiga saker hände ju även här. På de sättet gubbar drar till Thailand för att köpa kärlek, på samma sett drar tanter, speciellt tyska fta sådanna till Kenya och köper sig en boyfriend-for the week som de så snyggt hette. Unga boyfriends va det också. Tvär äckligt. En dag hamnade vi på en båt med gamla människor både singel gubbar, tanter men även par som hade med sig en ung kenyan och satt och klappade på och tog på och skämde bort med presenter. Vi kände oss rätt illa till mods men fick snällt stanna kvar då vi som sagt satt i en båt ute i havet.

Det är konstigt att man kan bli förälskad i ett land på detta sätt. Även om det var jobbigt att se massa saker och att folk var både underbara och fruktansvärda. Nån dag ska jag tillbaka, kanske kan jag övertala Hess. Eller kanske Katti fast hon är grymt trött på Afrika vet jag. Tänk om han indien som kidnappa oss i sin Jeep i 1 timme hade tagit oss till sitt Harem. Då hade vi nog varit kvar där. Men även den incidenten löste vi galant.

Till sommarn ska jag åka och hälsa på min vän. Hon jag älskar, hon som är störd och gör allt man inte får göra. Nu bor hon i Frankrike.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar