onsdag 3 juni 2009

Dendrofobi, undra om man även är rädd för bladen


Ett gulligt litet blad jag hittade en dag, en höst, nått år. Blad är okey, dom är oftast små och ofarliga. Jag gillar ordet blad bättre än löv. För i skolan skulle man alltid plocka löv, måla löv, lära sig allt om sveriges lövträd. Aldrig blad, därför gillar jag blad bättre. Bladets uppgift har något att göra med den där fotosyntesen. Riktigt tråkigt att lära sig. Kunde man inte fått lära sig roliga saker istället. Om t.e.x dendrofobi, och att om man har det är man sjukligt rädd för träd. Undra hur man blir det. Kanske om nån man känner blivit dödad av ett träd. Själv är jag inte rädd för träd, bara lite spooky är det när dom gnisslar i vind. Det finns massa roliga udda fobier som brontofobi, då är man skraj för brandbilar eller om man lider av Arachibutyrofobi, då är man sket rädd för att jordnötssmöret ska fastna i gommen

Hippopotomonstrosesquippedaliofob heter det om man har fobi för lång ord. ganska ironiskt.Lika ironiskt som att det finns ett s i läspa och stamma börjar på s. Så dom som gör det säger:s s s sttaamma. Ibofobi är också ett taskigt namn. Då har man forbi för ord som blir likadana från bägge håll. Jag har nog ingen fobi , mer än att jag tycker illa om vissa saker. Men panik ångest och sånt får jag inte. Kanske att jag har Hemofobi då möjligen . Jag svimmar ju som sagt om jag ser blod eller någon pratar om det. Mens är okey!

3 kommentarer:

  1. ja du älskling.. jag är nog dendrosexuell..

    SvaraRadera
  2. jag har dendrofobi, och som svar på din fråga; jag är inte rädd för bladen, men det är svårt att förklara det läskiga. det är ju världens ovanligaste fobi, och jag har haft det sen jag var liten. jag kommer ihåg när det blåste ute när jag var i 5årsåldern, då låg jag och grät under sängen. nu kan jag kontrollera min fobi bättre, men jag hatar skogen. kan gå förbi ett träd och rysa.. usch, lustigt, men så äre! =)

    SvaraRadera
  3. Va bra för bladen kan ju vara rätt charmiga. Ja det är en liten ovanlig fobi. Va kul att du skrv för jag trodde ärligt talat att ingen hade den. Men ack vad jag bedrog mig. Hoppas du kommer över den någon dag så du kan glädjas i en skog. Då gissar jag att du inte gillade klasses julkalender heller. Han snubben som bodde i ett träd. Ha de bra och nästa gång jag sågar ner ett träd ska jag tänka på dig och känna att jag gjorde en bra gärning

    SvaraRadera