lördag 30 maj 2009

Gautier och hans elefant

Elefanten i Phuket äter lite gräs och tänker på svunna tider. Den här elefanten gillade mig och jag gillade han. Jag tycker att alla elefanter är killar. Det kan dom inte vara , men jag tycker det borde vara så. Dumbos mamma är tjej kanske. Jag gillar elefanters ögon dom är djupa och eldiga. Elefantens hud är speciell, min pappa har nästan sån hud på händerna. Det är fräckt för han kan ta i allt varmt.

Den första elefantisen i Sverige kom hit 1804, han ägdes av Jean Baptiste Gautier som var morfars farfars far till nuvarande ägare till cirkus Brazil Jack. Snacka om att yrket går i släkten. Gautier drog runt i Sverige och visade upp sin elefant och tjänade gör mycket pengar.Ett år kom dom till Skänninge. I en sal i rådhuset ägde detta nöje rum, och hit bjöds allmänheten in. Tydligen blev det långa köer och man tyckte, att det var dyrt att se elefanten. Irritationen steg, och någon började kasta sten och träffade borgmästaren i huvudet och folk tog sig in till elefanten, tog tillbaka pengar av Gautier och tvingade han ge gratis föreställning. Detta kallades upploppet i Skänninge. Fatta vilken stake att kasta sten i borgmästarns huvud, tänk vad rolig han måste sett ut i sin höghatt helt röd i ansiktet.

Elefanten dog 1807 i Danmark under belägringen av Köpenhamn och Gautier visade efter det elefanten uppstoppad. Kanske inte riktigt samma sak. Vad snoppna herrskapen som kom för att se sin första elefant måste ha blivit.

2 kommentarer:

  1. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA,du bloggar!!!!

    SvaraRadera
  2. Yes (knyter handen och drar den emot kroppen) DU BLOGGAR!

    SvaraRadera