torsdag 28 maj 2009

Lite fakta och egna reflektioner om man får be!?

En bild på ett Hanhänge på en björk,detta är alltså de manligahänget som ska befrukta det kvinnliga.Bilden tog jag i början av maj i år.

Den i Sverige vanligaste björken heter vårtbjörk och kom invandrad söderifrån har jag tagit reda på. Var det då en spanjor som kom vandrandes med den eller var det en sydafrikan. Nä, det förtäljde inte historian. Tack ändå för detta fina träd.Typiskt svenskar att utveckla allergi mot det mesta som kommer söderifrån eller ännu värre österifrån..uhh ger Svensson rysningar. Nej skämt åsido. Björkallergi är inget att skämta om. Inte allergi överhuvud taget. Min pappa va mycket allergisk och blev lite seg varje vår. Sen fick han en hjärtumör och vips så försvann allergin. Så ett hett tips för att slippa denna allergi är alltså hjärntumör.


Sen fick jag även reda på att den björken med den vitaste stammen heter glasbjörk,och kom invandrad norrifrån. Då undrar jag så klart. Är inte Sverige nästan så långt norr ut man kan komma nästan. Kom denna fantastiska glasbjörk från Svalbard kanske. En Isbjörn kom släpandes med den över gränsen vid treriksröset eller? För det är väll mest is där i norr om Sverige. Trodde inte att de fanns så mycket trä där. Men ack vad jag bedrog mig då.

1 kommentar:

  1. Lena: Man ska lära sig något nytt varje dag har jag hört. Det räcker kanske att läsa din blogg. Kul fakta med egna reflektioner!

    SvaraRadera