söndag 8 november 2009

En bild som jag tog på en lustig liten blomma i Asien. Men för att koppla denna bild på det jag tänkt på lite nu under morgonen är följande. Blomman ser lite ut som en sån där badmössa som damerna hade på 60-talet. Kanske ute på Hönö i någon vik eller likaså badhus. Badmössa är ju inte så jättevanligt idag även om jag innehar en badmössa i form av ett rosa svin, som jag ha när jag duschar bara min body ibland. Men om badmössa är ovanligt så är ju nattmössa något ännu mer sällsynt idag. Jag känner inte en kotte som använder det. Nattmössans uppgift var att hålla huvudet varm och skydda mot ohyra och såvidare. Men till en nattmössa måste man ju ha en hederlig pyjamas. Hur hade det sätt ut att vara spritt språngandes med bara en nattmössa. Inte vilken pyjamas som hellst heller utan en flanell pyjamas hade suttit på sin plats. Flanell är ett vävt tyg av bomull oftast. Men nu till min tanke. Flanellografen! Är det någon som kommer ihåg den?Det var den där härliga tavlan som man hade i förskolan och söndagsskolan där man kunde flytta runt Jesus eller en åsna i takt med att man fick en historia berättad för sig. Baksidan av figurerna var i sandpapper. Sen kom svarta tavlan och overheadapparaten för att senare i högstadiet ersättas med en whiteboardtavla som var allergivänlig. Undra vart man kan få tag på en sån där flanellograf idag? Hade velat ha en med figurer som tex.Micke Rickfors, pengar och lite vingar. Grön flanell bakrund och sedan hade mitt iscensättande börjat med Micke i ett hörn med en mick. Sedan hade han trillat ner. I refrängen när han sjungit- Jag har förstått nu och jag vet vad jag vill,Vad jag ska göra och använda framtiden till. Nu trillar han ner när han klämmer i så han nästan föder barn utan att va gravid. -Jag ska köpa vingar för pengarna och flyga ut över ängarna. Jag ska köpa vingar för pengarna och flyga ut över ängarna. Innan Mickael blev gammal och lite fet hade han överdrivet tydliga kindben. Undra om han var stolt eller om han även själv tyckte dom var lite extrema och expanderade? Han ser mer bekväm ut både med sina kindben och i sin manlighet nuförtiden.

2 kommentarer:

  1. Anders Magne Tolås Wendel11 november 2009 kl. 20:47

    Vilken resa! Kära svägerska jag använder wihteboard och flanellograf i mitt jobb då och då och jag kan gärna sno med en liten sandpappers Jesus till dig om du vill. Eller en val eller en sten (i flanellograf så klart)Lycka till med Micke Rickfors och hans vingor... Kram

    SvaraRadera
  2. Hej, Mull! Jag har gjort en aldrig så liten analys av ditt bloggande och jag ser tydligen att du är högaktiv och produktiv på högsommaren, medan våren och hösten är lågsesong. Men som du sa så har jo diverse sjukdom lagt en hemsko på dig... Lycka till!

    SvaraRadera